Bryllup

Både vielse og velsignelse

Kirkebryllup er både vielse og velsignelse af et par. Et kirkebryllup er juridisk gyldigt på samme måde som vielse på rådhuset. Bryllupsceremonien forløber med bønner, salmer, bibellæsninger, en vielsestale og velsignelsen. Et kirkebryllup handler også om kristen tro, håb og kærlighed.

Elske og ære

Til bryllup i kirken takker vi for den kærlighed, vi har mødt gennem hele livet. Her giver det også mening at tale om tilgivelse, pligt, troskab, barmhjertighed og om kærligheden som en gave. I velsignelsen får brudeparret en styrke fra Gud, som er dén, der er større end os selv og vores kærlighed.

Hvor kan vi blive gift?

I kan blive gift i folkekirken, når I begge eller en af jer er medlem. I kan blive gift i kirken i jeres bopælssogn eller i en anden kirke, I har tilknytning til. Når I ønsker kirkebryllup eller velsignelse, skal I tage kontakt til den kirke, I ønsker at blive gift i.

Det skal I huske

Når I skal giftes, er der en del at huske. I skal aftale brylluppet med kirken, have en prøvelsesattest,og beslutte, hvad I fremover vil hedde. Der skal være vidner til vielsen og I skal have en samtale med præsten.

Kirkelig velsignelse

Er I allerede blevet viet på rådhuset, kan I få kirkelig velsignelse. Ritualet for den kirkelige velsignelse minder om vielsesritualet.

Dato og tidspunkt

Vielsen aftales i god tid forinden, med præst eller kordegn.

Forudsætninger

For at blive viet i Den danske Folkekirke, skal mindst den ene af jer være medlem. For at blive viet, i en af vore tre kirker, skal man enten bo her eller have tilknytning til sognene. I tvivlstilfælde rettes henvendelse til præsten. For at kunne blive gift i kirken skal man have en "prøvelsesattest".

Prøvelsesattest

Attesten udstedes af kommunens Folkeregister, som i selv skal kontakte. Prøvelsesattesten er gyldig i 4 måneder, hvilket vil sige at brylluppet skal "stå" i løbet af den tid.

Vidner

Prøvelsesattesten afleveres til kordegnen, sammen med navne og adresser på to vidner. Vidnerne vil ofte være hhv. mandens forlover, som sidder sammen med ham ved alteret, og dén, som fører kvinden op. Det kan være fædre, brødre, mødre, voksne børn eller venner.

Samtale

En lille måneds tid inden brylluppet, mødes præst og brudepar og taler om musik, salmer, ritual, kærlighed og livshistorie. Samtalen foregår som regel i parrets hjem, men kan også foregå hos præsten. Har i praktiske spørgsmål, i ønsker besvaret forinden, er i altid velkomne til at kontakte præsten.

Vielse af homofile forhold er også muligt.

Kontakt en af præsterne

Læs mere om kirkebryllup: http://www.folkekirken.dk/livets-begivenheder/bryllup/

Forslag til salmer til dit bryllup: https://www.dendanskesalmebogonline.dk/salmertil/3