Udgivet ons d. 3. jan 2018, kl. 13:03

Kyndelmisse

Vi kender ordet fra St. St. Blickers fine vintersang. ”Det er hvidt herude: kyndelmisse slår sin knude overmåde hvas og hård,- ” Ordet er en fordanskning af de latinske ord: kyndel = kandelarum, lys og missa Messe.

Dagen falder hvert år den 2. februar, og er en gammel kristen helligdag, som stadig fejres i den katolske kirke.

Her samledes man i gamle dage for at velsigne alle de lys, som skulle bruges i kirken det kommende år. I vores Lutherske kirke velsigner vi ikke ting, kun mennesker, og måske derfor er den gledet ud som en helligdag hos os. Der er ellers god grund til at fejre lyset, som kom til verden juleaften – hvor det store lys, Bethlehemstjerne viste sig på himlen for at vise, at her var vores frelser født.

I stedet for at forbande mørket – som stadig er en realitet her i januar, skønt dagene vistnok længes med 2 sekunder – skal vi tænde et lys, for os selv og for andre. Vi kan få bugt med mørket ved at tænde lys, og dem vil vi tænde mange af i Ågerup kirke, fredag den 2. februar kl. 17, - men vi kan også drive mørket på flugt ved at synge sammen. Man bliver glad, når man synger, og vi kan minde hinanden om Jesu ord: ”Jeg er verden lys. Den, der følger mig, skal aldrig vandre i mørket, men have livets lys!” Disse og mange andre ord skal vi dele med hinanden. For eksempel undre os over hvorfor der allerede i det første vers i bibelen, der jo handler om, at Gud skabte himlen og jorden, står: ”Gud sagde: Der skal være lys! Og der blev lys!” – når det først er den 4. dag, Gud skabte solen og månen? Hvad er det for et lys, Gud skabte den første dag? Det spørgsmål vil vi se på og synge rigtig mange af vore dejlige salmer godt hjulpet af Berit og Kristian Jørgensen. Efter vi har sunget, vil Connie sørge for, at der er pandekager til alle. 

Kategorier Hanne Vejs